Asigurari CMR

Exista o vorba care spune ca CMR-ul bun trece primejdia rea, dar ca sa intelegem mai bine ce vrea aceasta zicala sa transmita, este necesar sa stim la ce se refera cmr-ul.

Polita CMR are rolul sa asigure marfa deteriorata, avariata sau distrusa pe durata transportului, conform art. 17 si 23 din “Conventia privind contractul pentru transportul international de marfuri pe sosele” din Romania si din afara tarii noastre.
Asigurarea CMR face referire la raspunderea transportatorului pentru marfa dusa in calitate de caraus. Obiectul sau se refera la companiile de transport care isi asuma raspunderea transporturilor nationale sau internationale cu vehicule. Acestea sunt mentionate in polita de asigurare pentru avarierea sau distrugerea marfurilor transportate.
Cel care se ocupa de transportarea marfii este 100% raspunzator pentru marfa, de el depinzand siguranta bunurilor din momentul in care intra in posesia lor si pana la destinatie. Daca marfa se pierde, este avariata pe durata calatoriei, este eliberata cu intarziere si nu ajunge la destinatie in timp util, vina ii apartine integral transportatorului.
Exista si exceptii cand transportatorul nu este tras la raspundere pentru ceea ce se intampla cu marfa, daca persoana care are dreptul sa dispuna de marfa este vinovata de felul in care a manipulat-o sau a dispus de marfa dupa bunul plac.
Pentru a fi exonerat de raspundere privind starea precara a marfii, transportatorul nu poate sa invoce defectiunea vehiculului folosit la transportarea marfii si nici sa dea vina pe acea persoana de la care a inchiriat masina.

Situatii in care transportatorul este exonerat de vina
Trasportatorul nu poate fi invinuit de raspunderea sau avarierea marfii, conform art. 18, paragrafele 2-5, in urmatoarele situatii:
Atunci cand vehiculul a fost folosit pentru transportarea marfii descoperite sau fara prelata pentru ca asa s-a convenit in contract;
- atunci cand marfa nu a fost ambalata in mod corespunzator si a fost expusa la alterare, respectiv deteriorare de persoana raspunzatoare pentru aceasta operatiune;
- atunci cand marfa a fost manuita de catre expeditor, destinatar sau alta persoana desemnata sa actioneze in contul acestora;
- atunci cand insasi natura favorizeaza deteriorarea marfurilor expuse la avarie prin spargere, rugina, deteriorare interna si spontana, uscare, curgere, roadere de catre insecte sau rozatoare.
- atunci cand se transporta animale vii;
Si cand marcajele sau numerele coletelor nu sunt in cea mai buna stare.

Valabilitatea asigurarii CMR
Durata asigurarii CMR variaza intre o luna si un an.
Conform art. 23, cand in sarcina transportatorului se pune o despagubire pentru pierderile de marfa suferite, despagubirea se calculeaza dupa valoarea marfii la locul si in momentul primirii acesteia in vederea transportarii ei.
Valoarea marfii se calculeaza la cursul bursei, pe baza pretului curent al pietei sau in functie de valoarea uzuala a marfurilor similare calitativ si cantitativ.
Valoarea despagubirii este de maxim 8,33 unitati de cont (D.S.T.) pe kg de greutate bruta lipsa sau, in lipsa amandurora, pe baza valorii uzuale a marfurilor de acelasi fel si aceeasi calitate.
Atunci cand marfa nu ajunge intreaga la destinatie sau nu ajunge deloc, se restituie taxa de transport, taxele vamale si alte cheltuieli ivite pe parcursul transportului in functie de cat anume lipseste din marfa.

Daca marfa ajunge la destinatie cu intarziere din vina celui care o transporta, atunci acesta din urma este nevoit sa plateasca daune pentru prejudiciul produs, cu conditia ca despagubirea sa nu depaseasca pretul transportului, decat in caz de declarare a valorii marfii sau de declarare de interes special la predare.

Excluderi generale:
Asigurarile CRM nu acopera:

- pierderea, intarzierea sau deteriorarea marfii survenita in urma unui caz fortuit de forta majora;
- pierderea, avarierea si cheltuielile rezultate din ambalarea necorespunzatoare a marfii, din transportarea marfii de catre o masina descoperita atunci cand s-a convenit acest lucru;
- cand se transporta animale vii;
- cand marfa este manipulata necorespunzator;
- cand marfa a fost atacata de rozatoare sau insecte ori natura bunului asigurat prezinta un viciu propriu;
- cand pierderea, avaria, cheltuiala sau intarzierea provin dintr-o actiune de fortuire sau din forta majora sau au fost generate de expeditor sau de catre destinatar etc.

Atentie! Sunt situatii in care asiguratul isi insceneaza pagube intentionat pentru a obtine despagubiri. Daca se descopera acest lucru, in loc sa primeasca vreo despagubire pentru bunurile avariate, el insusi va fi nevoit sa dea socoteala pentru fapta sa.
De asemenea, nu plecati la drum sub influenta bauturilor alcoolice pentru ca va puneti in pericol propria viata, nu contribuiti doar la deteriorarea bunurilor pe care le transportati.
Tinand cont de aceste reguli, cat si de altele de acest gen enumerate la art. 23, raspunderea pentru transportul de bunuri poate fi inclusa in asigurarea CRM, daca asiguratul cere in scris acest lucru.
In aceste conditii, asiguratorul va emite un supliment de asigurare, in timp ce clientul se obliga sa achite valoarea unei prime de asigurare suplimentare. Limitele maxime ale raspunderii acoperite de asigurare pentru fiecare transport in parte se stabilesc de comun acord de catre client si asigurator.


afiliat castigam impreuna